Johan Alfredsson / maj 9, 2022
När är det bästa tillfället att ta ett företagslån? Är det försent eller för tidigt för ett lån till mitt företag? Alla dessa frågor besvarar vi på artikeln Entreprenörer vars verksamheter går väldigt bra är sällan på jakt efter ytterligare kapital. Och de företagare som kämpar med att få sina företag att gå runt skulle behöva ett litet tillskott men kanske inte uppfyller långivarnas kval. Så när är egentligen den rätta tidpunkten för ett företag att låna pengar? I denna artikel belyser vi 5 tillfällen för ett företagslån.
Över tid behöver ett företag ofta göra såväl mindre som större investeringar. Detta för att dels kunna skala upp sin verksamhet och dels för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga.
Det är alltid viktigt att försöka hålla sig i framkant. Extra viktigt blir detta när ditt företag har varit verksamt ett tag och konkurrensen i branschen har börjat hårdna. Då kan du behöva ansöka om ett företagslån för att kunna hålla jämna steg med dina konkurrenter. Du kan bland annat använda de lånade pengarna för att investera i IT-infrastruktur eller för att uppdatera företagets fordonsflotta. Oavsett vilka investeringar du vill göra kan du behöva överväga att finansiera dessa med hjälp av ett lån.
Om du vill kunna köpa upp ett annat företag kan du ibland behöva finansiering för att få till stånd uppköpet. Det kan också dyka upp andra sorters affärstillfällen och dessa har en tendens att uppenbara sig ganska plötsligt. Oavsett vilka slags affärsmöjligheter du vill försöka kapitalisera på kan du behöva ta ett företagslån såvida ditt företag har en god ekonomi inte sitter på en ganska stor kassa.
I ett sunt företag bör företagets egna kassa nyttjas. Det betyder att de likvida medel som finns tillgängliga bör användas på ett eller annat sätt. Kassan kan bland annat användas för att göra investeringar i nya arbetsmaskiner, lagervaror eller personal.
Ett typexempel på en punktinvestering av detta slag vore att ta ett företagslån för att finansiera en rekrytering. Detta kan med fördel göras i samband med arbetstoppar eller för att skala upp verksamheten och avlasta den redan befintliga personalstyrkan.
Ett annat sunt sätt att använda lånade pengar är för refinansiering av kreditlösningar. Till exempel kan ditt företag ansöka om ett lån för att kunna konsolidera sina skulder. Genom att ta ett större företagslån kan företaget då betalar av mindre lån och krediter.
Detta kan ofta vara ett effektivt sätt att få lite bättre ekonomi i ett mindre företag. Ofta kan du nämligen förhandla dig till en mer förmånlig ränta för det lite större lånet. Därför kan du inte sällan skära ner företagets månatliga kostnader genom att betala lite mindre i ränta varje månad efter en refinansiering.
För att kunna få ditt företag att växa är det viktigt att skapa och bibehålla en tillströmning av nya kunder. Detta samtidigt som de befintliga, lojala kunderna behålls som återkommande köpare. Därför bör ditt företag också investera i marknadsföring för att behålla och stärka sin position på marknaden.
Investeringar i marknadsföring kan ske på flera olika sätt: Du kan till exempel ta lite pengar ur företagets kassa för att bekosta dessa utgifter. Men det är också möjligt att ta ett lån för att täcka kostnaderna4. Dessutom kan du använda dig av factoring (försäljning eller belåning av fakturor) för att få loss pengar till denna typ av investering. Det viktiga är inte hur du finansierar marknadsföringskostnaderna – viktigast är att du får en god avkastning på det kapital som du investerar i marknadsföring!
Skribent