En riktigt bra affärsplan kan vara A och O för att ett nystartat företag ska överleva. Faktum är att antal företag som överlever brukar har en riktigt välformulerad och genomtänkt affärsplan i bagaget. När man lånar större belopp från banken kan de ibland kräva en affärsplan för att få en helhet av vad lånet ska gå till. Har dom då en bra affärsplan så säger det själv att det blir lättare att få ett lån, dock är det ju givetvis ingen garanti.
För att få starta-eget-bidrag krävs det i de flesta fall att man har en affärsplan också och det beror helt enkelt på att man vill veta att den som startar företaget är seriös i sitt åtagande. Mål och idéer har man i många fall stenkoll på, men när det gäller organisation och ekonomi så kan det bli en helt ny kunskap som väntar. Frågan är hur du ska tillväga för att göra det bästa av din affärsplan?
En av de viktigaste hörnstenarna för att skapa en fungerande hållbar verksamhet är helt enkelt att tro på sig själv. Tror man på sig själv så är det så mycket enklare att övertyga andra om att det är en bra affärsidé. Affärsplan budget kan vara till stor nytta för ha kontroll tidigt på intäkter och kostnader.
Det blir också enklare att övertala dom som ”behöver övertalas”, t.ex. investerare. En annan kanske nästan lika viktig del är att omsätta själva idén till praktik där många idéer faller bort. Det kan vara människor som sitter på riktigt bra idéer, men omsätts de inte till praktik är de ofta totalt meningslösa ur ett affärsperspektiv. En affärsplan handlar i mångt och mycket om att formulera sin idé i text och kan i många fall leda till eftertanke som man kanske inte tänkt på annars. Har man en väl genomtänkt idé och tror på sig själv hela vägen så räcker det väldigt väldigt långt för att skriva en bra affärsplan och starta ett företag.
En bra affärsplan är inte bara självförtroende och visioner, det handlar också om att kunna styrka fakta och påstående och förstå omvärlden, dvs ta reda på om det finns eventuella konkurrenter, faktorer som gör det möjligt/omöjligt att genomföra idén, Finns det regelverk som kan sätta stopp för din idé? Vilka är dina potentiella kunder?
Är dom intresserade av din idé/produkt/tjänst? Det hela kan sammanfattas i två ord: Gör hemläxan! Görs hemläxan ordentligt så är förutsättningar för att ”skolgången” ska gå bra, i det här fallet är alltså det större chans att företaget kan överleva med en riktiga bra affärsplan som grundar sig på fakta och undersökningar. Ju bättre detta görs – desto större är chansen till att företaget uppnår ett bra resultat.
Har man gjort sin hemläxa, tror på sig själv och har en riktigt bra affärsplan känns det som att man har gjort det man ska, men det är en annan del som är väldigt viktig också och det är en sammanfattning som bör ses så professionell ut som möjligt både språkmässigt och faktamässigt.
Anledningen till detta är att de som är intresserade av din affärsidé/affärsplan ofta skummar igenom sammanfattning först för att därefter gå in på djupet om ett intresse väcks för affärsidén. Faktamässigt så kan det ge intrycket att man inte riktigt behärskar sitt ämne. Ett kärnfullt budskap, en bra sammanfattning är omistligt i en affärsplan.
Att man ska tro på sin affärsidé är givetvis helt sant, men någonstans måste man med viss ödmjukhet framföra den. Om du säger att det är den bästa affärsidén i hela världen eller att du säger att idén kan hjälpa många människor i världen signalerar två helt olika saker.
Den första signalerar kanske lite för hög tro på sig själv, medans om man formulerar sig på det andra sättet är det svårt att tolka det som skryt utan snarare hög tilltro till affärsidén. En väl formulerad text / affärsplan signalerar respekt för läsaren och kan i viss mån öppna upp för bra relationer. Om du inte behärskar språket själv är det verkligen ett tillfälle som du bör ta hjälp av någon som du vet är duktig på det språkliga.
Sammanfattningsvis bör man tänkta på följande när man börjar skriva en affärsplan. Framförallt är målet ganska viktig frågeställning, när bör affärsplanen vara klar? Definiera för vem du skriver affärsplanen till samt varför och samla in all nödvändig information som krävs.
Låt den stå och vila ett par dagar när du skrivit det första utkastet för det brukar komma bra ideer och förslag under tiden man inte tänker på affärsplanen. Ta även hjälp om det skulle behövas och att det känns som att du har stannat.