Med affärsplan och företagsregistrering klar är nästa steg att få in de första kunderna. De flesta nystartade företag har inte en stor marknadsföringsbudget och det gäller därmed att utnyttja de vägar som inte kostar något alls, eller väldigt lite.
Många företag utgår i från en allt för bred målgrupp. Det innebär att marknadsföring och utbud av produkter/tjänster inte tydligt nog anpassas utifrån kundernas behov. Försök att förtydliga vilka som är den primära målgrupp en utifrån bland annat ålder, geografi, inkomst och intressen.
Det är viktigt att ha ett tydligt och enkelt erbjudande så att nya kunder lätt förstår vad företaget erbjuder. Består utbudet av ett stort antal produkter/tjänster kan det vara bättre att fokusera på några av dessa.
Oavsett bransch är en hemsida A och O för att synas och få kunder. Detta även om hemsidan enbart används för att presentera öppettider eller förmedla annan information. Det gör att kunderna lättare hittar ditt företag vid sökningar på Google samtidigt som en hemsida skapar förtroende hos kunderna.
En stor orsak till att nya företag har svårt att få kunder är att de saknar referenser. Kontakta tidigare kunder och fråga om de kan nämnas på företagets hemsida eller be om omdömen på recensionssidor. I vissa fall kan det vara värt att ge ut gratisprover eller erbjuda nystartspriser för att få de första referenserna.
Knyt kontakter med företag som säljer närliggande produkter eller tjänster. En frisör kan exempelvis ha liknande kundgrupp som en skönhetssalong. Ett tjänsteföretag som ordnar barnkalas har liknande kundgrupp som de som säljer partyprodukter. Dessa samarbeten brukar kunna gynna bägge företagens försäljning.
Får du inte kunder via dagens säljkanaler? Testa nya! Även om priset och produkten är konkurrenskraftigt kan det vara platsen som är fel. Många företag säljer exempelvis via Amazon, Fyndiq, Blocket eller Tradera. Varje kanal har sin unika målgrupp.
Berätta för vänner och bekanta att du startat företag och nu söker kunder. Även om de inte tillhör den primära målgruppen kan de rekommendera dig till andra inom deras vänskapskrets. En fördel är att vännerna tillför trovärdighet i sina rekommendationer eftersom de känner dig personligen. Vilken städfirma skulle du själv helst anlita? Den som en vän rekommenderar eller en som du inte vet något om?
Att stå på mässor innebär ofta en hög kostnad men kan vara ett mycket effektivt sätt att nå nya kunder. Ett billigare alternativ är att sponsra mindre event och evenemang och synas där med passande monter. Även om det är knattefotboll eller lokal cup i bowling kan det komma hundratals besökare som har tid över mellan matcherna.
Hur får konkurrenterna kunder? Vilka marknadsföringsvägar använder de? Vilka priser och produkter erbjuds? Uppenbarligen har etablerade konkurrenter gjort sin hemläxa väl. Det handlar inte om att kopiera deras sätt men att få inspiration och idéer.
Säljer du B2B? Då bör en profil på LinkedIn skapas och nätverk byggas upp med leverantörer, framtida kunder och branschorganisationer.
Sker försäljningen främst till privatpersoner kan exempelvis Facebook, Instagram och TikTok vara mer passande kanaler. Se till att företaget syns där målgruppen befinner sig. Exempelvis har användarna på Facebook högre medelålder än användarna på Instagram.
I de flesta städer finns ett flertal företagsnätverk att välja på. Det kan exempelvis vara lokalförening inom Företagarna eller BNI likväl som föreningar som gynnar citykärnan. Genom att gå med i ett, eller fler, nätverk skapas kontakter med andra lokala företagare.
Börja med att identifiera målgruppen och marknadsför sedan företagets produkter eller tjänster mot denna målgrupp. Om direktreklam, annonser i lokaltidningen eller Google Ads bör användas beror därmed på målgruppen och hur de söker information.
Att registrera sitt företag på Google My Business är gratis och innebär att Google kan visa en företagspresentation online. Dessutom ökar chansen att företaget syns i Google Maps, vilket sker vid sökningar som Google tolkar som lokala. Att registrera sig på Google My Business är alltså extra viktigt för exempelvis lokala tjänsteföretag, restauranger och bilhandlare.