logo
  • Olika företagslån
    • Företagslån småföretag
    • Företagslån nystartat företag
    • Företagslån Enskild firma
    • Företagslån till handelsbolag
    • Företagslån aktiebolag
    • Företagslån utan UC
    • Företagslån ränta
    • Företagslån utan säkerhet
    • Företagslån utan borgen
    • Uppstartslån för nyföretagare
    • Brygglån: Så funkar det och vad du bör tänka på
  • Nyheter
  • Kontakta oss
Innehåll
  1. Bästa sättet att hitta nya kunder - Så gör du!
  2. 1. Din målgrupp
  3. 2. Tydligt erbjudande
  4. 3. Hemsida
  5. 4. Skapa referenser
  6. 5. Samarbeta med närliggande tjänster
  7. 6. Bredda dina säljkanaler
  8. 7. Sprid ordet!
  9. 8. Mässor, Sponsor, Event
  10. 9. Se på konkurrenterna
  11. 10. Syns på social media
  12. 11. Gå med i företagsnätverk
  13. 12. Marknadsför lokalt eller digitalt
  14. 13. Registrera dig på Google My Business

Bästa sättet att hitta nya kunder – Så gör du!

Med affärsplan och företagsregistrering klar är nästa steg att få in de första kunderna. De flesta nystartade företag har inte en stor marknadsföringsbudget och det gäller därmed att utnyttja de vägar som inte kostar något alls, eller väldigt lite.

Hitta nya kunder

1. Din målgrupp

Många företag utgår i från en allt för bred målgrupp. Det innebär att marknadsföring och utbud av produkter/tjänster inte tydligt nog anpassas utifrån kundernas behov. Försök att förtydliga vilka som är den primära målgrupp en utifrån bland annat ålder, geografi, inkomst och intressen.

2. Tydligt erbjudande

Det är viktigt att ha ett tydligt och enkelt erbjudande så att nya kunder lätt förstår vad företaget erbjuder. Består utbudet av ett stort antal produkter/tjänster kan det vara bättre att fokusera på några av dessa.

3. Hemsida

Oavsett bransch är en hemsida A och O för att synas och få kunder. Detta även om hemsidan enbart används för att presentera öppettider eller förmedla annan information. Det gör att kunderna lättare hittar ditt företag vid sökningar på Google samtidigt som en hemsida skapar förtroende hos kunderna.  

4. Skapa referenser

En stor orsak till att nya företag har svårt att få kunder är att de saknar referenser. Kontakta tidigare kunder och fråga om de kan nämnas på företagets hemsida eller be om omdömen på recensionssidor. I vissa fall kan det vara värt att ge ut gratisprover eller erbjuda nystartspriser för att få de första referenserna. 

5. Samarbeta med närliggande tjänster

Knyt kontakter med företag som säljer närliggande produkter eller tjänster. En frisör kan exempelvis ha liknande kundgrupp som en skönhetssalong. Ett tjänsteföretag som ordnar barnkalas har liknande kundgrupp som de som säljer partyprodukter. Dessa samarbeten brukar kunna gynna bägge företagens försäljning. 

6. Bredda dina säljkanaler

Får du inte kunder via dagens säljkanaler? Testa nya! Även om priset och produkten är konkurrenskraftigt kan det vara platsen som är fel. Många företag säljer exempelvis via Amazon, Fyndiq, Blocket eller Tradera. Varje kanal har sin unika målgrupp. 

7. Sprid ordet!

Berätta för vänner och bekanta att du startat företag och nu söker kunder. Även om de inte tillhör den primära målgruppen kan de rekommendera dig till andra inom deras vänskapskrets. En fördel är att vännerna tillför trovärdighet i sina rekommendationer eftersom de känner dig personligen. Vilken städfirma skulle du själv helst anlita? Den som en vän rekommenderar eller en som du inte vet något om?

8. Mässor, Sponsor, Event

Att stå på mässor innebär ofta en hög kostnad men kan vara ett mycket effektivt sätt att nå nya kunder. Ett billigare alternativ är att sponsra mindre event och evenemang och synas där med passande monter. Även om det är knattefotboll eller lokal cup i bowling kan det komma hundratals besökare som har tid över mellan matcherna.   

9. Se på konkurrenterna

Hur får konkurrenterna kunder? Vilka marknadsföringsvägar använder de? Vilka priser och produkter erbjuds? Uppenbarligen har etablerade konkurrenter gjort sin hemläxa väl. Det handlar inte om att kopiera deras sätt men att få inspiration och idéer. 

10. Syns på social media

Säljer du B2B? Då bör en profil på LinkedIn skapas och nätverk byggas upp med leverantörer, framtida kunder och branschorganisationer. 

Sker försäljningen främst till privatpersoner kan exempelvis Facebook, Instagram och TikTok vara mer passande kanaler. Se till att företaget syns där målgruppen befinner sig. Exempelvis har användarna på Facebook högre medelålder än användarna på Instagram. 

11. Gå med i företagsnätverk

I de flesta städer finns ett flertal företagsnätverk att välja på. Det kan exempelvis vara lokalförening inom Företagarna eller BNI likväl som föreningar som gynnar citykärnan. Genom att gå med i ett, eller fler, nätverk skapas kontakter med andra lokala företagare. 

12. Marknadsför lokalt eller digitalt

Börja med att identifiera målgruppen och marknadsför sedan företagets produkter eller tjänster mot denna målgrupp. Om direktreklam, annonser i lokaltidningen eller Google Ads bör användas beror därmed på målgruppen och hur de söker information. 

13. Registrera dig på Google My Business

Att registrera sitt företag på Google My Business är gratis och innebär att Google kan visa en företagspresentation online. Dessutom ökar chansen att företaget syns i Google Maps, vilket sker vid sökningar som Google tolkar som lokala. Att registrera sig på Google My Business är alltså extra viktigt för exempelvis lokala tjänsteföretag, restauranger och bilhandlare. 

Företagslån.nu använder vi oss av cookies. Cookies ger användaren en bättre användarupplevelse och genom att använda dig av vår tjänst så godkänner du villkoren och cookiepolicyn.
footer-logo
  • Långivare
    • Almi
    • Aros Kapital
    • Fedelta
    • Mynt
    • Capcito
    • Corpia
    • Ponture
    • OPR Företagslån
    • Kompar
    • Fakturino
    • Creddo
    • CrediNord
    • CapitalBox
    • Toborrow
    • Froda
  • Mer om företagslån
    • Företagslån ränta
    • Företagslån småföretag
    • Företagslån aktiebolag
    • Företagslån till handelsbolag
    • Företagslån Enskild firma
    • Företagslån utan UC
    • Företagslån utan säkerhet
    • Företagslån nystartat företag
    • Checkkredit
    • Rörelsekapital
    • Factoring
    • Budget för företag
    • Affärsplan
    • Kreditlina eller företagslån?
    • Företagslån utan borgen
    • Jämför företagslån
    • Budget för företag
    • Företagsförsäkring
    • Factoring
    • Företagsförsäkring
    • Brygglån: Så funkar det och vad du bör tänka på
    • Uppstartslån – Starta företag och få lån som nyföretagare
    • Företagslån för byggföretag
    • Företagslån med betalningsanmärkningar
    • Få in de första kunderna – 13 tips att få dig lyckas!
  • Nyheter
  • Plata Invest & Consulting Aktiebolag
  • Södergatan 16, 211 34 Malmö
  • Organisationsnummer: 559328-8813
  • kundservice@foretagslan.nu
  • 010 138 83 53
youtube linkedin facebook instagram
Sälj dina fakturor och få betalt idag! Integritetspolicy Villkor Cookie preferenser Kontakta oss